Malaysia

Nu har det återigen gått några dagar sen jag skrev, så får bli ett väl sammanfattat inlägg :)

Söndag den 23e så lämnade vi Bali för att resa vidare till Malaysia, vi kom fram rätt tidigt på morgonen, redan vi 9 så vi hade hela dagen att utforska staden. Vi hittade oss ett boende rätt snabbt och gav oss ut för att se om vi hitta något kul. Vi började med att köpa en buss biljett till en hamn som hette Lumut, där i från ska ta färjan till Pangkor en liten ö på västkusten. När de var klart så gick vi å gick å gick tillslut tog vi oss en taxi till Petrona Towers, ni vet dom där berömda tvillingtornen som var högst i världen för massa år sen. Väl där så är det ju ett stort shoppingcenter längst ner mellan byggnaderna och vilka blir intemer än glad då?, jo vi! Men allt vi kom ut med var lite smink från Sephora, på andra sidan gatan hitta vi ett annat köpcentrum å fynda lite kläder på HM, ja jag vet lie tråkigt.
Trötta i benen så går vi tillbaka till tornen å söker upp Starbucks för en kaffe å en varm choklad, gött! Sen tog vi världshistoriens dyraste taxi hem, vilken nöt till taxi chaffis. Innan vi stiger på så frågar vi priset ( vi åkte för 15Myr till tornen) han säger att det är taxameter å vi tänker att det borde bli lite billigare då den andra inte hade det. När vi är framme visar taxametern 75MYR, vilket vi är nog chockade över, råga på det är vi lämnar fram 100myr (för att få växel tillbaka ) väldigt motvilligt så säger han att det är 75 per person?! Efter några minuters grälande så släpper han iallafall ut oss ur den låsta taxin med våra 100Myr som vi ej fick växel på utan bara en massa gap om att turister fattar nått.. ( 1 MYR är 2 sek Så kostade oss 200sek att åka en sträcka på 7min som kostat 30 sek innan) Irriterade å less så fick det bli en tidig kväll då våran buss skulle åka kl 8:30 dagen efter.

Måndag åker till alltså till Pangkor, en liten sömnig ö några timmar från KL. Väl framme i hamnen när vi ska ta taxi är vi väldigt skeptiska till den 15 MYR dom tar till vårt boende, men när vi åker inser vi att det va rätt billigt då hotellet log nästan 15 min bort med taxi. Vi stannade på Pangkor i 3 nätter och finns inte så mycket annat att säga än att vi solade och badade och åt billig lokalmat om dagarna. Fantastisk fin solnedgång också!

Torsdag morgon var det uppstigning strax innan 8 då vi skulle ta oss till Langkawi, först färja över till Lumut, sen buss 3h till Penag, sen ny buss till Kuala Perlis (2,5h) för att sedan ta ny förja till Langkawi. Efter 12h resande var vi då i alla fall framme!
Langkawi är en rätt så stor ö med många stränder och städer att välja på. Vi stötte på en annan backpacker från Frankrike, tror jag, som fråga om vi skulle dela taxi till Cenang, dit i princip alla åker för det är en lite större stad och har en fin stand. Eftersom vi inte hade bokat boende eller ens visste vart man "skulle" åka så tacka vi ja. När vi kom in till Cenang så hoppa snubben av vid en nattmarknad å jag å Sandra fortsatte en bit till där det skulle finnas lite guesthouse å hostel. Vi har i princip aldrig bokat något boende förut utan bara gått å kollat och till 99% så har det alltid funnits plats på första stället vi gått in på. MEN denna natt trodde vi att vi skulle bli hemlösa, vi gick till alla ställen vi kunde hitta längs vägen vi hade blivit avsläppta på, vi hade ju ingen aning hur stort Cenang var å inte var. Hungriga var vi då också! När vi börjat ge upp å tänker att vi ska gå å äta innan vi fortsätter sökandet så ropar en annan fransman åt oss å frågar om vi söker boende, han säger att det finns plats i hans dorm i hostelet alldeles intill, till saken hör att vi var där å kollade men receptionen var stängd. Mest glada för att slippa behöva sova på stranden ( nått vi nog inte hade behövt såklart då staden kryllar av boenden om vi bara gått lite till) så säger vi att vi kan ta det. Rummet, ett 6 bädds dorm bestod då av fransmannen, en galen Iranier, en svensk kille och en argentinsktjej ( 2 senaste ny ankomna också). Vi lämna väskorna fick låna fransmannens nyckel och gick iväg för att hitta mat, blev en Pizza, så gott! Vi kom tillbaka och träffade 3 killar från England som satt utanför huset och drack lite öl åt choklad å rökte cigg, vi satt med dom några timmar och pratade ovh dom visade konstiga klipp på Youtube och ena killens öl- utmaning ( han drack en 7a rom blandat med 1,5l cola från en bucket på kanske 1-1,5 min sedan snärtade han 3 linor med aska från cigg... inte helt riktig kille, fy vad det såg vidrigt ut!!) Närmare midnatt så lämna vi grabbarna och begav oss till rummet, även kallat "knarkarkvarten", Iraniern fråga om det var ok om han fixade med sitt gräs ( är för övrigt dödsstraff för innehav av gräs på malaysia), vi brydde oss inte speciellt utan ville bara få sova, svenska killen sov ( eller låssades iaf) den argentinska tjejen och vi satt mest å skratta å skakade på huvudet när iraniern å fransmannen höll på med sitt görs och sen kom en ung malayan in å skulle också rulla sig en, vi var tvungna å fråga hur gammal han var då han inte såg äldre ut än 15, men tydligen var han 19. Efter hög musik massa prat och rullande så lämnade dom äntligen rummet. Så vi försökte somna och alla bestämde att lämna rummet snarast dagen efter. Var inte så lätt att somna i ett kokhett rum men fick oss någon timmes sömn iaf. Jo vid sex tiden kom en annan kille in i rummet och säger att sängen som sanda sover i är hans?! Vilket ändå borde stämma då det fanns lakan på den sängen men inte på min, Sandra säger att hon kan lägga sig hos mig men killen insisterar på att hon ska ligga kvar och att han ändå ska hålla på med datorn å kan göra det på golvet, där han även sov.. Stackarn! I alla fall så vaknar vi vid 9 och gör ett ryck med packningen och sticker där ifrån, vi har alltså inte betalat för boendet då ingen var där kvällen innan och nu gick vi via en genväg å kollade inte ens om någon jobbade, inte hade vi tänkt betala för ett sånt skabbställe. Vi hittade ett annat boende rätt snabbt och Amanis Guesthouse var ett minne blott. Förutom att vi går förbi där varje dag när vi ska till stranden!

Efter denna händelserika dag så har det inte hänt speciellt mycket här på Langkawi, vi har mest legat och lapat sol och badat om dagarna. Vi käkade en go köttbit här om dagen, riktigt gott måste jag säga! Annars har det varit lokalmat mest.

I morgon Tisdag så åker vi till Ko Lipe i Thailand ( en timmes båtfärd härifrån) där blir det mera sol å bad och förhoppningsvis en billig thaimassage! För i Malaysia är allt dyrt! speciellt om man jämför med Indonesien, är minst dubbelt så dyrt här.. exempel, 1h massage på bali = 30 sek här minst 80-100sek. maten lokal mat bali ca 4-9kr här 12-20..

Har även ätits massa goda glassar och nött några böcker under dessa dagar, Rekomenderar böckerna ´Sonjas sista vilja´ och ´Kommer aldrig mer igen´ LÄS!

Nä nu ska vi jobba mera på brännan! Ha en bra måndag!